Sisälogistiikka ja varastointi

Toimiva pientarvikelogistiikka on menestyksen edellytys

artikkelikuva: Toimiva pientarvikelogistiikka on menestyksen edellytys

Pientarvikelogistiikka ja logistinen kilpailukyky ovat markkinoilla pysymisen ja menestymisen edellytys metalliyrityksellekin. Pientarvikkeet eivät yleensä ole euromääräisesti suuri tuoteryhmä yritykselle, mutta niiden merkitys on olennaisen suuri, jos niiden puutos aiheuttaa tuotannossa häiriöitä.

”Pientarvikkeet ovat komponentteja, joissa on monesti paljon tapahtumia, mutta pientarvikkeet eivät välttämättä ole euromääräisesti asiakkaalle strategisia tuotteita. Ne kuitenkin muuttuvat strategisiksi siinä vaiheessa, kun ne puuttuvat ja tuotannossa tulee sen vuoksi ongelmia ja tuotantohäiriöitä. Pientarvikelogistiikka on aivan keskeinen menestystekijä metalliyritykselle”, Ferrometal Oy:n toimitusjohtaja Mika Brandt toteaa.

Ferrometal on Wurth-konserniin kuuluva Itämeren alueen johtava kiinnitystarvikkeiden ja asiakkaiden lopputuotteen kokoonpanoon sekä asentamiseen käytettävien pientarvikkeiden toimittaja.

Hintaansa merkittävämpi

Pientarvikelogistiikkaan ei aina kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Brandtin mukaan monesti kuulee kommentteja, että ”me olemme tällainen pk-yritys, ja pientarvikelogistiikka ei ole meille niin tärkeä asia”. Runsaista pientapahtumista kertyy kuitenkin paljon hukkaa, jos ne vaativat ylimääräistä selvittelyä ja toimintaa.

Metallifirmoissa usein joku hoitaa sivutöinään erilaisten pientarvikkeiden hankintaa. Tällöin asiat jäävät helposti kiireellisempien töiden jalkoihin, ja niitä hoidetaan viiveellä tai silloin kun ongelma on jo päällä. Tällöin pientarvikkeiden hankinnan prosessikustannus nousee pilviin, kun sitä verrataan itse pientarvikkeen hintaan. Puhumattakaan siitä, että tilanne johtaa tuotantokatkoksiin, joilla voi olla jo kohtalokkaat seuraukset. Isot kumppanit eivät kovin kauan katsele alihankkijan tuotantohäiriöitä.

”Siksi perusasioiden pitää olla kunnossa. Itse ajattelen, että pienen kasvavan yrityksen kannattaa laittaa asiat kuntoon jo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Silloin järjestelmät ja logistiikka vastaavat lähes automaattisesti kasvun haasteisiin ja mukautuvat yrityksen kehitykseen. Näin kasvavan yrityksen tuotanto ei takkua”, Brandt sanoo.

Hänen mukaansa pientarvikelogistiikka kannattaa automatisoida mahdollisimman pitkälle, eli hyödyntää IoT-ratkaisuja ja organisaation välisen tiedonsiirron automaattisia ratkaisuja mahdollisimman pitkälle. Näin saadaan kaikki hukkatyö ja -aika pois, jolloin yritys voi keskittyä olennaiseen.

Brandt korostaa vielä, että pientarvikkeet vaativat saman tarjontaketjuajattelun kuin isommat strategiset tuoteryhmätkin. Koko toimitusketjun pitää toimia myös poikkeusoloissa.

Pienyrityksessäkin voidaan automatisoida

Suuryrityksissä alkaa Suomessa olla aika hyvä ymmärrys siitä, että logistiikalla on keskeinen merkitys menestymisessä ja siihen panostetaan kaiken aikaa enemmän. Ennen kaikkea sen automatisointiin. Pienyrityspuolella on vielä parantamista tässä asiassa. Brandtin mukaan on tärkeätä, että pientarvikelogistiikkaan on valittu kumppanit, jotka hoitavat logistiikan tavallaan taustalla.

”Alkuvaiheessa ei tarvitse lähteä investoimaan isoihin järjestelmiin. Pk-yrityksenkin kannattaa hankkia kumppaneita, jotka pystyvät tarjoamaan kustannustehokkaita automaattisia palveluratkaisuja, joista asiakkaalle ei oikeastaan koidu juuri lisäkustannuksia, vaan pelkästään hyötyjä. Esimerkkinä voidaan ottaa esimerkiksi uusi CleverBin -palvelumme, joka sopii hyvin pienyrityksille, mutta skaalautuu helposti suuryritystenkin tarpeisiin”, Brandt sanoo.

Käytännössä CleverBin -laatikko tilaa itse automaattisesti täydennyksen, kun laatikko alkaa tyhjentyä. Laatikossa on optinen silmä, joka skannaa laatikon pinnan tasoa. Kun materiaalitaso laskee tiettyyn ennalta määritettyyn tasoon, laatikko tilaa automaattisesti täydennystä matkapuhelinverkon kautta. Mitään RFID-, viivakoodi tai vaakajärjestelmiä ei tarvita. Järjestelmä on myös paikkariippumaton, eli mitään erillisiä ottohyllyäkään ei tarvita, vaan ottolaatikot voivat olla käyttöpaikan vieressä.

”Varaston arvoja ei tarvitse pitää korkealla, puskurivarastoja ei tarvita juurikaan, ja kuitenkin tuotannossa on koko ajan varmuus siitä, että tuotanto ei pysähdyn pientarvikepulan vuoksi. Asiakkaan ei tarvitse miettiä täydennystilauksia. Toimituksen tullessa joko asiakas tai meidän henkilömme täydentää ottolaatikot paikan päällä. Tämä on asiakkaalle edullista kustannuksiltaan”, Brandt kertoo.

Ottolaatikoita voi olla niin paljon, kuin pientarvikenimikkeet niitä vaativat.

”Järjestelmä on erittäin kustannustehokas ja nopeasti toteutettava. Se skaalautuu erittäin helposti tuotannon mukana”, Brandt sanoo.

RFID-pohjaiset järjestelmät

”Erilaiset RFID-järjestelmät ovat pikkuisen kalliimpia toteuttaa, mutta edelleen puhutaan maltillisista kustannuksista”, Brandt sanoo.

”Esimerkiksi meidän Kanban-ratkaisumme ovat olleet markkinoilla jo kymmenisen vuotta. Laatikoissa on RFID-tunnisteet, ja kun laatikko tyhjenee, se laitetaan palautusasemalle, joka skannaa tunnisteen ja tilaa automaattisesti täydennyksen. Meillä on myös NFC käytössä, eli matkapuhelimella voidaan tilata täydennys. Tämä soveltuu erittäin hyvin pk-puolelle, kunnossapitoon ja huoltoon”, Brandt toteaa.

Tiedonsiirto saadaan haluttaessa automatisoitua hyvinkin pitkälle. Erilaisilla järjestelmäintegraatioilla, kuten EDI-integraatioilla saadaan tehoja, kun asiakkaan järjestelmät tilaavat automaattisesti täydennystoimitukset lähettämällä tilaukset suoraan tavarantoimittajan järjestelmään, joka muodostaa automaattisesti EDI-tilauksen. EDI-järjestelmäintegraatio vaatii kuitenkin asiakkailta IT-osaamista ja -järjestelmiä.

kuva
Hyllykokonaisuus, joka sisältää muovilaatikot, on kätevä säilytysratkaisu vaativiin ympäristöihin kuten työpajaan ja teollisuuteen. Hyllyn voi sijoittaa keskelle huonetta, jolloin tavaroita voi poimia molemmilta puolilta hyllyä.

Toimivat varastotilat eri kumppanien kanssa

Perinteisemmiltä varastotuotetoimittajilta on myös saatavilla palveluja varaston suunnitteluun ja toteutukseen.

”Voimme tehdä asiakkaille suunnitelmat varastotilojen toteuttamiseksi. Meillä on omia ohjelmistoja käytössä, joilla voidaan rakentaa kokonaisia varastosuunnitelmia pohjakuvien perusteella. Voimme tulla asiakkaan tiloihin paikan päälle selvittämään ja keskustelemaan, jotta kokonaisuus saadaan toimivaksi. Toteutuksen jälkeen voidaan vielä tehdä jälkitarkastus, että kaikki toimii niin kuin on suunniteltu”, AJ Tuotteiden projektimyyjä Mikael Pekkala kertoo. AJ Tuotteet on Pohjois-Euroopan johtava yritysten ja yhteisöjen toimitilojen tarpeisiin erikoistunut perheyritys.

”Periaatteessa voimme yhteistyökumppaniemme avulla integroida varastoon myös kokonaisia logistiikkajärjestelmiä varastotuotteiden ylläpitoon, vaikka tämä on vähemmän käytetty muoto. Tavallisempi vaihtoehto on se, että asiakas järjestää omien tavarantoimittajiensa kautta logistiikkapalvelun, vaikka hyllyjärjestelmät ja muu varaston toteutus tulee meiltä”, Pekkala sanoo.

AJ Tuotteilla on pientarvikkeille vakiotuotteita, mutta kaikki on mahdollista muokata eri tavoin tarvittaessa.

”Yleensä kuitenkin vakiotuotteilla pärjätään hyvin. Meillä on hyviä valmiita kokonaisuuksia, esimerkiksi hyllyjä, joissa on valmiit kennolaatikot pientarvikkeille”, Pekkala toteaa.

Hän muistuttaa myös, että varaston selkeys ja turvallisuus ovat asioita, joihin pitää kiinnittää huomiota varastosuunnittelussa.

Teksti: Jari Peltoranta

Mitä mieltä olit artikkelista?

vote 1 vote 2 vote 3 vote 4 vote 5

Seuraa Prologistiikka

Prologistiikka uutiskirje




Seuraa Prologistiikka
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »