Sisälogistiikka ja varastointi
Älyhyllyt avuksi pientarvikelogistiikassa
Vanhat viivakoodipohjaiset järjestelmät on pientarvikelogistiikassa monesti jo korvattu radiotaajuuksilla toimivilla RFID-transponderitarroilla, joita kiinnitetään varastohyllyihin. Viimeisin uutuus on älyhylly, jonka avulla logistiikka toimii täysin automaattisesti – ilman erillisiä lukijalaitteita.
Monenlaisten pientarvikkeiden tukkukauppaa harjoittava
Ferrometal Oy on tuonut markkinoille uudet älyhyllytasot. Ne
on suunniteltu parantamaan pientarvikelogistiikan tehokkuutta,
nopeutta ja muunneltavuutta.
Kyseessä on pitemmälle kehitetty versio etätunnisteisiin
perustuvasta Ferrometalin Kanban-RFID-logistiikkajärjestelmästä
ja sen myöhemmästä FM ONE -versiosta, jotka ovat
olleet käytössä jo muutamia vuosia.
Uusi FM Kanban RFID 2020 -järjestelmä on entistä helpompi
integroida teollisuusympäristöihin, arvioi Ferrometal
Oy:n toimitusjohtaja Mika Brandt.
Älyhyllyistä on mahdollista rakentaa erilaisia kokonaisuuksia,
kuten pieneen tilaan mahtuvia RFID-palautustasoja.
Ferrometalin järjestelmä otettiin käyttöön elokuun loppupuolella
ja sitä esiteltiin muun muassa jo Logistiikka 2017 -messuilla.
Tilaus tehdään GPRS:n kautta
Uusien tasojen avulla palautusasema voidaan integroida työpisteeseen
esimerkiksi siten, että se sijoitetaan pöydälle tai
muulle vastaavanlaiselle tasolle.
Vaihtoehtoisesti palautusasema pystytään sijoittamaan
kuormalavapaikalle.
Kun asiakkaalla on RFID-tunnisteilla varustettu
pientarvikkeiden ottolaatikko, tyhjä laatikko yksinkertaisesti
nostetaan älyhyllytasolle. Silloin täydennystilaus lähtee
automaattisesti ja välittömästi GPRS-matkapuhelinyhteyden
kautta Ferrometalin tai muun valitun tavarantoimittajan
tilausjärjestelmään, Brandt selittää.
Samalla järjestelmällä pystytään siis tarvittaessa ohjaamaan
useiden tavarantoimittajien tilauksia. Jos tyhjä laatikko
on kovin suurikokoinen tai muutoin hankalasti käsiteltävä, sen
tilalla voidaan käyttää sitä vastaavaa Kanban-korttia.
Aikaisemmissa logistiikkasovelluksissa RFID-yksikkö on
ollut erillinen laite, jolloin tietojen
lukeminen on vaatinut hieman käsityötä.
Koska uusissa älyhyllyissä on
integroitu RFID-tekniikka, mitään lukijalaitteita
ei tarvita. Hyllyn ottamiseksi käyttöön
riittää, että se kytketään verkkovirtaan, sanoo Brandt.
Hänen mukaansa järjestelmä on ensimmäinen laatuaan
Suomessa.
Virheet vähenevät
Älyhyllyjärjestelmä myös minimoi inhimillisten virheiden mahdollisuuden
pientarvikkeiden lisätilauksia tehtäessä.
Viivakoodin lukemista tai muita tilauksen yksilöintejä ei
tarvitse enää tehdä käsin. Koko prosessi toimii automaattisesti,
älyhyllytasolta aina Ferrometalin SAP-toiminnanohjausjärjestelmään
saakka, Brandt korostaa.
Uuden pientarvikkeiden tilausjärjestelmän suunnittelu lähti
käyntiin Ferrometal Oy:n omasta aloitteesta.
Halusimme kehittää entistä selkeämmän ja aiempaa
helpommin integroitavan systeemin. Noin puoli vuotta sitten
palaset loksahtivat kohdalleen, ja kehittynyt tekniikka teki
järjestelmän toteuttamisen mahdolliseksi, Brandt kertoo
suunnittelun taustoista.
Toisaalta asiakkailla on tarvetta tällaiselle järjestelmälle.
Uudenlaiset älyhyllytasot soveltuvat monenlaisiin tuotantoympäristöihin.
Ne ovat nopeita, reaaliaikaisia ja virheettömästi
toimivia.
Älyhyllytason standardinmukaiset hyllykoot ovat
1,3 m x 0,8 m. Tarpeen vaatiessa älyhyllytasot voidaan
ulkomitoiltaan
sovittaa asiakkaan olemassa olevan
infrastruktuurin mukaisiksi.
Tarvittaessa järjestelmä voidaan integroida myös kuormalavalle.
Koska älyhyllyt ovat helppoja käsitellä, ne voidaan
myös nopeasti siirtää tuotantotilassa uuteen paikkaan, Brandt
mainitsee.
Hän uskoo, että merkittävä osa Ferrometalin pientarvikeasiakkaista
ottaa ennen pitkää uuden logistiikkajärjestelmän
käyttöön.
Järjestelmä tarjoaa paljon mahdollisuuksia laajentaa palvelukonseptia,
toteaa Brandt.
Lisätietoja: www.ferrometal.fi
Teksti: Merja Kihl ja Ari Mononen