Satamat
Oulun Satama kasvattaa digitaalista kaksosta suuriin saappaisiin
Oulun Satama ottaa roolia digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Dynaamisen digikaksosen odotetaan mullistavan tilanteen satamissa lähivuosina. Oulun Satamasta viime vuonna luotu digikaksonen tarjoaa sataman toimijoille ajantasaista tietoa ja helposti ymmärrettävän visuaalisen tilannekuvan.
Mutta mikä tarkalleen ottaen on digitaalinen kaksonen? - Digikaksonen määritellään usein visuaaliseksi kuvaukseksi olemassa olevasta reaalimaailmasta. Digikaksosen luonteeseen kuuluu, että sen pitää olla myös dynaaminen ja havainnollistaa liikettä ja aidon ympäristön mukanaan tuomia haasteita.
Viime vuonna Oulun Satamasta luotiin dynaaminen ja interaktiivinen digikaksonen, jonka mahdollisuuksia testattiin aluksi pilottihankkeessa. Pilotti näytti, että projektissa pystytään lukemaan tietoa data-altaasta, visualisoimaan se 3D-mallissa ja julkaisemaan lähes reaaliajassa.
Kaikki tieto kotipesässä
Oulun satamalle digikaksosen tärkein tehtävä on kerätä eri toimijoiden tekemiset yhteen paikkaan. Ajantasaista tietoa sataman toiminnasta halutaan jakaa koko ekosysteemille, kuten luotsaus- ja turvallisuuspalveluille, viranomaisille ja yrityksille koko logistiikkaketjun varrella.
Digikaksosen on toteuttanut Sitowise Oy, jonka digitaalisiin palveluihin on kuulunut jo vuosia tiedon tehokas kerääminen ja visuaalinen esittäminen kaupunkiympäristöistä. Dynaamiset ja interaktiiviset digitaaliset kaksoset ovat luontainen osa samaa evoluutiota.
Oulun Satamassa jatkuvasti kehittyvä infra on yksi sataman kilpailueduista: satamassa on uusi 12,5-metrinen väylä ja kymmeniä hehtaareja uutta kenttää. Digitaalisuuden uskotaan tuovan uuden elementin perinteisten vahvuuksien rinnalle.
Todellisuudesta kiinni
Erilaisia simulaatioita ajamalla voidaan suunnitella satama-alueen toimintoja, kuten älykästä valaistusta. Malliin voidaan liittää tietoa myös sääpalveluista – ja selvittää, miten esimerkiksi tuuli, sade tai jäätilanne vaikuttavat toimintoihin.
Tulevaisuudessa digikaksonen auttaa havainnollistamaan sataman laivojen, maaliikenteen ja infran toimintaa. Samalla se luo mahdollisuuksia autonomisen liikenteen kehittämiseen, dronekuljetuksiin ja tekoälyn käyttöön (esimerkiksi ajoneuvojen tunnistamisessa).
Laajemmassa mittakaavassa digitaaliset kaksoset voivat rikastaa huomattavastikin tietomalleja, jolloin tietoa hyödynnetään monipuolisesti ja avoimesti – tavallaan kyse on digitaalisen maailman kiertotalousajattelusta. Tiedon ymmärrettävyys ja käytettävyys ovat uuden bisneksen ytimessä myös satamissa ja juuri tässä piilee digikaksosen vahvuus.
Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuvat: Oulun Satama Oy