Sisälogistiikka ja varastointi
Trukkeja tarvitaan
Elintarvike- ja muussa logistiikassa tarvittavat pakkasvarastot ovat erittäin vaativia työympäristöjä varastotrukeille. Hyvin kylmä sisäilma varastossa vähentää trukkien akkukapasiteettia ja aiheuttaa ongelmia muillekin sähkökomponenteille. Toisaalta monissa kylmä- ja pakkasvarastoissa on varsin ahtaat tilat, koska logistiikan tehokkuusvaatimukset johtavat tilaa säästäviin ratkaisuihin.
Vaikka pakkasvarastojen olosuhteet ovat usein hankalat,
trukkien
olisi kuitenkin pystyttävä toimimaan niissä luotettavasti
ja turvallisesti.
Osa trukeista soveltuu jo sellaisenaan käyttöön pakkasvarastoissa.
Niiden komponentit ovat jo valmiiksi kylmyyttä
kestäviä, toteaa Toyota Material Handling Finland Oy:n tuoteryhmäpäällikkö
Mikko Helimäki.
Trukit pyritään yleensä suunnittelemaan siten, että niitä voidaan
tarvittaessa käyttää 0 °C:n lämpötiloissa. Useimpiin trukkeihin
on kuitenkin tehtävä muutoksia, kun niitä aletaan käyttää
hyvin kylmissä lämpötiloissa.
Kondenssivesi aiheuttaa pulmia
Pakkasvarastoissa kannattaa yleensä käyttää erillisiä kylmiin
olosuhteisiin tarkoitettuja trukkeja, jotta laitteisiin ei tule turhia
vaurioita.
Tyypillisesti yrityksissä tarvitaan joka tapauksessa harkintaa
ja ennakkosuunnittelua, kun varastotrukkeja aiotaan käyttää
pakkasvarastoissa.
Mikäli trukki tuodaan –30 °C:n pakkasesta suoraan lämpimään,
siihen tiivistyy kosteutta. Trukin metalliosat voivat sitten
ruostua, Helimäki muistuttaa.
Toisaalta kondenssivesi jäätyy, jos trukki viedään lämpimästä
tilasta takaisin pakkasvarastoon.
Nykyään rakennettaviin pakkasvarastoihin suunnitellaan
tästä syystä trukkeja varten välitiloja, joiden lämpötila pidetään
noin 0 °C:ssa. Kun trukki on tilassa jonkin aikaa, sen lämpötila
ehtii tasaantua eikä kosteus pääse tiivistymään vedeksi.
Lisäksi sähkökäyttöisten trukkien akkukapasiteetti usein
pienenee kovassa kylmyydessä. Sisätiloissa polttomoottoritrukkeja
ei yleensä voida käyttää, koska pakokaasut aiheuttaisivat
vaaraa tilassa oleville ihmisille sekä pilaisivat varastoituja
elintarvikkeita, huomauttaa Helimäki.
Pieniä trukkeja pieniin tiloihin
Monesti pakkasvarastot on suunniteltu siten, että tavarahyllyt
ovat tiiviisti lähellä toisiaan ja hyllyjen välissä on niukasti
tilaa. Tämä pienentää varaston jäähdyttämisen kustannuksia.
Ahdas tila rajoittaa varastossa käytettävien trukkien vaatimaa
työskentelytilaa. Usein pakkasvarastoissa tarvitaan
kapeakäytävätrukkeja, Helimäki arvioi.
Nykyisin automaatio tekee tuloaan myös varastotiloihin,
joten yksi mahdollinen ratkaisu pakkasvarastoissa on hyllystösukkuloita
hyödyntävä automatisoitu keräily. Hyllystösukkula
mahdollistaa tavallista kompaktimman varastoinnin.
Tällaisessa ratkaisussa kuormia siirretään hyllystön sisällä
radio-ohjatuilla hyllystösukkuloilla. Kapeakäytävävarastointi
tehostaa tilan käyttöä noin 30 prosenttia verrattuna perinteiseen
varastointiin, joten malli on yleistynyt monissa kylmä- ja
pakkasvarastoissa.
Joissakin pakkasvarastoissa voidaan käyttää myös automaattisia
varastotrukkeja, jotka on suunniteltu toistuvan lavojen
käsittelyn automatisointiin. Ne mahdollistavat lavojen kuljetuksen
ja pinoamisen sekä erilaisten lavojen kuljetuksen ja
korkeavarastoinnin. Automaattitrukkeja pystytään tarvittaessa
käyttämään myös manuaalisesti.
Esimerkiksi automaattisilla työntömastotrukeilla voi olla
kuormauskapasiteettia jopa 2,5 tonnia ja niiden nostokorkeus
voi olla 11 metriä, jolloin ne soveltuvat korkeavarastointiin.
Erityishuomiota akkuun ja öljyihin
Trukkien akut ovat tyypillisesti joko lyijyakkuja tai litium-iontyyppisiä.
Tarvittaessa litium-ion-akkuun on mahdollista lisätä lämmitysvastus,
joka estää akkua hyytymästä ja helpottaa trukin
käyttöä pakkasessa, Helimäki kertoo.
Litium-ion-akkujen energiatehokkuus on tyypillisesti korkeampi
kuin lyijyakkujen. Myös akun varaus kylmässä – noin
0 °C:ssa – onnistuu. Pakkasenkestoa lisää huomattavasti lisävarusteinen
akkulämmitin.
Joihinkin trukkeihin on pakkasvarastokäyttöä varten
ehkä vaihdettava tehtaalla ohuemmat öljyt. Nykyään onneksi
ymmärretään entistä paremmin, että pakkasessa trukkeihin tarvitaan
juoksevaa öljyä.
Muitakin teknisiä muutoksia voidaan tarvita. Tarvittavia erityisominaisuuksia
voivat olla vaikkapa ruostumaton teräs kuluvissa
komponenteissa, kylmävarastoöljy ja lämmitetyt akut.
Usein trukeissa on eräitä sellaisia elektroniikan komponentteja,
jotka on syytä suojata kosteuden tiivistymiseltä. Myös
akseleita on suojattava ruostumiselta.
Nykylaitteissa elektroniikkakomponentit ovat paremmin
koteloituja kuin ennen. Komponenttien päälle asennetaan toisinaan
kosteudelta suojaava hengittävä kalvo, Helimäki listaa
teknisiä uudistuksia.
Myös liittimiä ja muita sähkökomponentteja suojataan
aiempaa paremmin. Tämä koskee myös sellaisia trukkeja,
joita ei varsinaisesti ole suunniteltu pakkasvarastoissa käytettäviksi.
Uusissa trukkimalleissa monet parannukset ovat jo
vakiona.
Tekniikka kehittyy
Helimäen mukaan pakkasvarastokäyttöön suunniteltuja tai
modifioituja trukkeja on ollut markkinoilla jo 1970-luvulta lähtien.
Alkuaikoina trukkeihin jouduttiin ehkä vaihtamaan enemmän
komponentteja, kun niitä haluttiin käyttää kylmissä olosuhteissa.
Nykypäivän trukit ovat yleisesti ottaen kestävämpiä
ja pitkäikäisempiä, Helimäki mainitsee.
Trukkien ohella pakkasvarastoissa on syytä suojata myös
työntekijöitä.
Usein trukkeihin on mahdollista asentaa niin sanottu pakkasohjaamo.
Se on lämmitettävä tila, joka suojaa kuljettajia.
Pakkasohjaamossa on myös se hyvä puoli, että se voi
pidentää trukissa käytettävien tietokoneiden ja muiden elektroniikkalaitteiden
akkujen käyttöaikaa. Joissakin tilanteissa
lämmitetty ohjaamo voi tosin hieman haitata kuljettajan näkyvyyttä
ohjaamosta ulospäin.
Työntömastotrukit kovassa käytössä
Yleisin pakkas- ja kylmävarastoissa tätä nykyä käytettävä trukkityyppi
on Helimäen mukaan työntömastotrukki.
Tällainen trukki soveltuu hyvin olosuhteisiin, joissa hyllyjen
välissä on jopa alle kolmen metrin levyinen käytävä.
Valinta on tehtävä varastotilan mitoituksen ja olosuhteiden
mukaan. Toisinaan trukiksi on valittava kapeakäytävätrukki,
jolla voidaan toimia alle kaksi metriä leveillä käytävillä,
Helimäki pohtii.
Tyypillisesti pakkasvaraston alimmilla hyllyillä säilytetään
kappaletavaraa, jonka keräilyyn on mahdollista käyttää matalakeräilytrukkeja
tai lavansiirtovaunuja.
Viime aikoina Toyota Material Handling Oy:ltä on Helimäen
arvion mukaan tilattu trukkeihin hieman enemmän lämmitettäviä
ohjaamoja kuin takavuosina – mutta muutos ei ole
vielä ollut kovin suuri.
Varmaankin tämä kehitys vielä voimistuu, kun yrityksissä
yhä enemmän kiinnitetään huomiota myös työntekijöiden
hyvinvointiin ja koneiden elinkaareen. Turvallisuus, ergonomia
ja laitteiden järkevä käyttö ovat tärkeitä kysymyksiä,
Helimäki korostaa.
Teksti: Ari Mononen
Kuvat: Material Handling Europe