Ohjelmistot ja innovaatiot
Satamat
Virtaviivaista satamatoiminnot!
Kuva: Unsplash
Tekoäly-startup Awake.AI Haluaa 4x40 -haasteen herraksi
Marine-logistiikassa riittää rönsyjä. Laivaliikennettä vaivaa esimerkiksi
huono läpinäkyvyys ja heikko tiedonkulku eri toimijoiden
välillä: ison osan ajastaan laivat joko odottavat satamissa
liikkeelle lähtöä tai satamien ulkopuolella niihin pääsyä.
Lisäksi moni laiva seilaa vajaalla kuormalla.
Näitä ongelmia suomalainen startup Awake.AI ratkaisee
tekoälyn avulla. DIMECC:in fasilitoimassa SMARTER-projektissa
mukana olevan alustayhtiön toimitusjohtaja Karno Tenovuo
toteaa, että tällä hetkellä tavallisessa satamassa voi olla
noin kolmisenkymmentä eri toimijaa, jotka kaikki suorittavat
eri prosesseja ja palveluita.
Jokainen näistä toimijoista käyttää omaa järjestelmäänsä,
ja datan siiloutumisen ja muutosten takia kaikissa toiminnossa
on odotusaikoja. Data pitäisi saada läpinäkyvämmiksi,
jotta odotusajat lyhentyisivät, Tenovuo huomauttaa ja
lisää, että pienikin muutos yhdessä tietyssä vaiheessa vaikuttaa
kaikkiin muihin vaiheisiin.
Kun näitä muutoksia ei kommunikoida tehokkaasti, on
odotusaikoja äärimmäisen vaikeaa arvioida.
Älysatama palveluna
Tenovuo puhuu 4x40-probleemasta, jonka mukaan laivat ovat
jopa 40 % ajasta odottamassa kuormaa satamassa ja lähtevät
matkaan tyypillisesti 40 % lastissa. Automatisoinnin
ja optimoinnin avulla laivojen käyttökustannuksia voitaisiin
parantaa noin 40 %. Tämä vähentäisi noin 40 % meriliikenteen
päästöjä globaalisti.
Vuonna 2018 perustetun Awake.AI:n ratkaisu ongelmaan
on palvelu, Smart Port as a Service, jonka avulla satamaviranomaiset,
laivojen omistajat, terminaalioperaattorit ja rahdinkuljettajat
voivat optimoida toimiaan reaaliajassa.
Konseptiin kuuluu, että laivat ja satamat voivat vaihtaa
keskenään digitaalisesti tietoja, ja palvelu on muokattavissa
tulevaisuuden tarpeisiin. Merilogistiikasta on mahdollista
tehdä tehokkaampaa, ympäristöystävällisempää ja turvallisempaa.
Digiaalto nousee
Älysatamien ja merilogistiikan ekosysteemille on globaali
tarve – ja myös älylaivat kehittyvät tällä hetkellä hurjaa vauhtia.
Toimiakseen smart ship tarvitseekin mahdollisimman älykkään
ympäristön. Awake.AI:n tähtää juuri tähän saumaan:
sen tavoitteena on olla maailman luotetuin älysatamien ja
autonomisten laivojen alusta ja ekosysteemikehittäjä vuoteen
2025 mennessä.
Alan globaali potentiaali on satojen miljardien luokkaa.
Tämä on uusi markkina, ja Suomessa on siihen loistava yhdistelmä
it-puolen ja meripuolen osaajia, Tenovuo sanoo.
Teksti: Sami J. Anteroinen